Κύριε υπουργέ, όλοι γνωρίζουμε ότι βρισκόμαστε σε μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο. Τα περιοριστικά μέτρα, έχουν δημιουργήσει ασφυξία στην αγορά, με αποτέλεσμα πολλές εμπορικές επιχειρήσεις να διακόπτουν τη λειτουργία τους με επώδυνα αποτελέσματα και για την οικονομία και για την απασχόληση. Οι φορείς εκπροσώπησης, ειδικότερα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μιλούν για μέτρα "ταφόπλακα" για τις μικρές επιχειρήσεις. Πώς βλέπετε την εξέλιξη του χάρτη στον εμπορικό τομέα; Έχετε κάποιο σχέδιο για τη στήριξη των εμπορικών επιχειρήσεων;
Η αγορά πλήττεται κυρίως από την έλλειψη ρευστότητας και πρόσβασης σε κεφάλαια κίνησης. Η λύση στο πρόβλημα της ρευστότητας θα απαντηθεί αναγκαστικά μέσα από την αντιμετώπιση του γενικότερου δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας και των προβλημάτων της ευρωζώνης. Παράλληλα όμως με την προσπάθεια αντιμετώπισης του βασικού προβλήματος, επιχειρούμε να βελτιώσουμε το επιχειρηματικό περιβάλλον και να απαλλάξουμε τους επαγγελματίες από τη γραφειοκρατία και τα περιττά κόστη. Το ΓΕΜΗ και οι Υπηρεσίες Μιας Στάσης καθιστά εφικτή τη σύσταση επιχείρησης σε μία μέρα, σε ένα σημείο στο μισό κόστος. Περισσότερες από 4.000 επιχειρήσεις έχουν ιδρυθεί και επόμενος στόχος είναι η ένταξη και των αδειοδοτικών διαδικασιών στις υπηρεσίες μιας στάσης. Θεσπίσαμε Επιτροπές Διακανονισμού για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών για τα εμπορικά μισθώματα, ώστε με μικρό κόστος να οδηγηθούμε στη μείωση των εμπορικών μισθωμάτων. Με την αναμόρφωση του Αγορανομικού Κώδικα επιδιώκουμε την άρση πολύπλοκων διατάξεων, οι οποίες δυσχεραίνουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Τροποποιήσαμε τη νομοθεσία για το παραεμπόριο για την άμεση καταστροφή των παρανόμων εμπορευμάτων. Προκειμένου να καταστεί πιο αποτελεσματική η εξυγίανση κατά την προπτωχευτική διαδικασία, τροποποιήσαμε τον σχετικό νόμο. Αλλάξαμε τη φιλοσοφία στην αδειοδότηση των μεταποιητικών επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας την αρχή «πρώτα αδειοδοτώ και μετά ελέγχω». Υλοποιούμε το σχέδιο για μια Ελλάδα Φιλική στην Επιχειρηματικότητα, που προβλέπει άρση γραφειοκρατικών εμποδίων σε όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης. Κατατίθεται προς ψήφιση νομοσχέδιο για τη νέα ευέλικτη και με χαμηλό κόστος κεφαλαιουχική εταιρία. Καθιερώσαμε το ηλεκτρονικό τιμολόγιο που απαλλάσσει σταδιακά τις επιχειρήσεις από μεγάλο διοικητικό και οικονομικό βάρος. Υλοποιούμε στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, δράσεις ενισχύσεων που αφορούν τις εταιρίες μεταφορών, την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας, την κατάρτιση, τις δικτυώσεις (clusters) και τη δημιουργία των Ανοικτών Εμπορικών Κέντρων (open malls). Νομίζω ότι τα παραπάνω αποτελούν θετικό απολογισμό, παρά τις δυσκολίες.
Ένα από τα διαχρονικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, είναι αυτό της διαμόρφωσης των τιμών. Στην Ελλάδα, αν και τα μέσα επίπεδα των μισθών υπολείπονται κατά πολύ από τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, παρατηρούμε ότι οι τιμές είναι εξίσου υψηλές, ή ακόμη και υψηλότερες. Πολύ δε περισσότερο, σε μια περίοδο συρρίκνωσης του εισοδήματος, δεν διαπιστώνουμε αποκλιμάκωση των τιμών. Γιατί συμβαίνει αυτό; Υπάρχει πράγματι αδιαφάνεια στην τιμολόγηση; Εκτιμάτε ότι η αλλαγή του αγορανομικού κώδικα μπορεί να συμβάλλει στην αποκλιμάκωση των τιμών; Προτίθεστε να λάβετε κάποια επιπλέον μέτρα;
Ο αγώνας για τη λειτουργία της αγοράς και τη διαμόρφωση των τιμών είναι καθημερινός και απαιτεί συνεχή προσπάθεια. Η στόχευση μας ήταν να μην επαναλάβουμε αναποτελεσματικές τακτικές του κράτους-«μπαμπούλα» αλλά να δώσουμε μάχες για να αντιμετωπίσουμε μια-μια τις στρεβλώσεις. Έχουμε αποτελεσματικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς νωπών οπωροκηπευτικών που οδήγησε σε συγκράτηση των τιμών στα λαχανικά και στα φρούτα και στον περιορισμό της ψαλίδας μεταξύ των τιμών παραγωγού και λιανικών τιμών. Η λειτουργία και αξιοποίηση του Παρατηρητηρίου Τιμών βοηθά τον καταναλωτή να συγκρίνει τις τιμές και να διαμορφώνει ξεκάθαρη εικόνα. Συλλέγει μέσω διαδικτύου (www.e-prices.gr) τιμές για περισσότερα από 1.400 προϊόντα μαζικής κατανάλωσης από 1.200 περίπου σημεία ανά την επικράτεια, από τις επτά μεγαλύτερες αλυσίδες Super Market, λαϊκές Αγορές, Δημοτικές Αγορές και αγορές βιολογικών προϊόντων. Οι καταναλωτές μπορούν να διαμορφώνουν, τη λίστα (καλάθι) των προϊόντων των οποίων τις τιμές θέλουν να παρακολουθούν. Η νέα διάταξη για τις προωθητικές ενέργειες στο λιανεμπόριο δίνει περισσότερες πληροφορίες στον καταναλωτή και του επιτρέπει να καταλαβαίνει τι κερδίζει ανά τιμή μονάδος. Εδώ και αρκετό καιρό ενεργούν ελέγχους μικτά κλιμάκια τα οποία παρεμβαίνουν στα καταστήματα πώλησης λιανικής αλλά και τις λαϊκές αγορές και στο υπαίθριο εμπόριο, με τον εντοπισμό και την καταστροφή επί τόπου προϊόντων παραεμπορίου. Παρόλα αυτά ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή για το μήνα Νοέμβριο είναι αυξημένος κατά 2,9% σε σχέση με πέρυσι. Στα τρόφιμα έχουμε αύξηση 3,7%, η οποία οφείλεται κυρίως στην άνοδο των διεθνών τιμών πρώτων υλών (ζάχαρη 42,86%, σιτάρι 19,38%, ηλιέλαιο 31,34%, καφές 20,30%, αργό πετρέλαιο (brend) 29,01% και λιπάσματα αμμωνία-φώσφορος 19,45%) και στη μεταβολή εγχώριων τιμών παραγωγού (αγελαδινό γάλα 18% - στοιχεία Αύγουστος 2010-Αύγουστος 2011) αλλά και στην αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από 11% σε 13%. Παρόλα αυτά η ετήσια μεταβολή Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στη χώρα μας είναι η 22η χαμηλότερη μεταξύ 32 ευρωπαϊκών κρατών και χαμηλότερη από τον μέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης. Πτωτικά κινούνται η Υγεία -0,99%, και η εκπαίδευση -0,94%, όπου σημαντικό παράγοντα έχει διαδραματίσει το πάγωμα των διδάκτρων με νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, προαναγγέλλει δομική παρέμβαση στο λιανεμπόριο, καθώς κρίνει ότι υπάρχει "καπέλωμα" στις τιμές από τα καρτέλ της αγοράς. Συμφωνείτε μ΄ αυτό; Και αν ναι, προτίθεστε να λάβετε μέτρα και προς ποιά κατεύθυνση;
Πρόσφατα διευρύναμε τις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού και στελεχώθηκε επαρκώς με αποτέλεσμα το γρήγορο πόρισμα σε σχέση με το γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας, γεγονός που οδήγησε στο να επιλυθεί ένα ζήτημα που διαμόρφωνε τιμές υψηλότερες, στρεβλώνοντας τους κανόνες της αγοράς. Παρατηρείται το φαινόμενο πολυεθνικές εταιρείες να παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις στις τιμές στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες, οι οποίες εν πολλοίς δεν δικαιολογούνται. Εξετάζουμε προσεκτικά το ζήτημα των ενδοομιλικών συναλλαγών. Ενώ δηλαδή δεν φαίνεται να κερδοσκοπούν οι εταιρίες σε σχέση με τις τιμές που προμηθεύονται τα προϊόντα και στις τιμές που τα πουλούν, οι διαφορές στις τιμές υπάρχουν, με ενδεχόμενο να υποκρύπτεται εικονικότητα στις τιμολογήσεις μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιριών αλλά και εκτεταμένη φοροδιαφυγή. Είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει διαπίστωση και τεκμηρίωση αυτών των πρακτικών προκειμένου να οδηγηθούμε σε επιβολή κυρώσεων, ιδίως όταν δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία και εξειδικευμένο προσωπικό στην δημόσια διοίκηση. Για πρώτη φορά όμως υπάρχει πόρισμα των υπηρεσιών της ΓΓΕ, που αφορά πολυεθνικό όμιλο που εφάρμοσε τέτοιες πρακτικές και επίκειται η επιβολή του διοικητικού προστίμου. Συγχρόνως έχει διαβιβαστεί ο φάκελος στο Υπουργείο Οικονομικών και στην Εισαγγελία, προκειμένου να διερευνήσουν φορολογικές παραβάσεις και ποινικά αδικήματα. Νομίζω ότι είναι μια πολύ σημαντική πρόοδος.
Τα υψηλά επίπεδα των διεθνών τιμών πετρελαίου, αλλά και η πολύ υψηλή φορολογία των καυσίμων, έχει καταστήσει την Ελλάδα μία από τις ακριβότερες χώρες στον κόσμο στα υγρά καύσιμα. Εντός του νέου έτους εξισώνεται και ο ειδικός φόρος του πετρελαίου θέρμανσης και με αυτόν του πετρελαίου κίνησης, με αποτέλεσμα πολλά νοικοκυριά να αντιμετωπίσουν αντικειμενικό πρόβλημα, λόγω της οικονομικής αδυναμίας. Η κυβέρνηση αποδίδει την εξίσωση των φόρων στην προσπάθειά της για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Την ίδια ώρα όμως οι βενζινοπώλες προτείνουν την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων εισροών - εκροών σ΄όλα τα στάδια της διακίνησης, κάτι που κατά την απόψή τους θα αντιμετώπιζε δραστικά τη φοροδιαφυγή. Γιατί δεν εξετάζετε τη συγκεκριμένη πρόταση, όταν μάλιστα υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει την εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων στα πρατήρια;
Ο ν.3784/09 θέσπισε την υποχρεωτική εγκατάσταση συστημάτων εισροών εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων και με ΚΥΑ καθορίσαμε τις απαιτήσεις ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων στα πρατήρια. Το σύστημα έχει τη δυνατότητα μετάδοσης των δεδομένων που καταγράφει για την διαφάνεια και τον έλεγχο της ομαλής λειτουργίας της αγοράς. Επίκειται εντός των ημερών η υπογραφή ΚΥΑ που ρυθμίζει τους όρους εγκατάστασης των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών καθώς και χρονοδιάγραμμα εφαρμογής. Πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται με την αδυναμία πολλών πρατηριούχων να χρηματοδοτήσουν την προμήθεια του συστήματος και για τον λόγο αυτό επιδιώκουμε να πετύχουμε εξασφάλιση μερικής χρηματοδότησης. Το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων www.fuelprices.gr έχει μετατραπεί σε δυναμικό εργαλείο ενημέρωσης των καταναλωτών για τις τιμές καυσίμων στην περιοχή ενδιαφέροντός τους. Ο πολίτης αποστέλλοντας SMS, χωρίς χρέωση, στο 54151 με το όνομα της περιοχής που τον ενδιαφέρει, λαμβάνει απάντηση στο κινητό του, με τα 3 φθηνότερα σημεία πώλησης, ανάμεσα σε 5.000 πρατήρια.
Κύριε, Ξυνίδη, πέραν των κρίσιμων θεμάτων που άπτονται του υπουργικού σας χαρτοφυλακίου, κρίσιμες είναι οι πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας. Εδώ και περίπου ενάμιση μήνα, η Ελλάδα κυβερνάται από την τρικομματική κυβέρνηση του κ. Λουκά Παπαδήμου. Από τη δική σας οπτική γωνία, πώς από την εξαγγελία του κ. Παπανδρέου για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος, ακολούθως από την ψήφο εμπιστοσύνης και την απόλυτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ, φτάσαμε στην τρικομματική κυβέρνηση; Κρίνετε πως το ΠΑΣΟΚ δεν θα μπορούσε να υλοποιήσει τις αποφάσεις της 26ης και 27ης Οκτωβρίου;
Η ανάγκη για ευρύτερες συναινέσεις είχε εκφραστεί από τον Γιώργο Παπανδρέου από το καλοκαίρι. Η αντιπολίτευση όμως αρκούνταν στην άρνηση για την εξυπηρέτηση των δημοσκοπικών της επιδόσεων. Ζήτησαν να φύγει ο Παπανδρέου, να γίνουν εκλογές, να επαναδιαπραγματευτούν τις συμφωνίες, να εφαρμοστεί πολιτική που θα ρίχνει χρήμα στην αγορά αντί της περιοριστικής πολιτικής, υπερασπίστηκαν όλες τις κάστες και τις επαγγελματικές ομάδες που αντιστάθηκαν στις μεταρρυθμίσεις, αρνήθηκαν οποιαδήποτε συναίνεση. Όταν ο Παπανδρέου ζήτησε η συναίνεση να εκφραστεί από το λαό με δημοψήφισμα, για να αποδείξουμε στους δανειστές-εταίρους μας ότι υπάρχει ξεκάθαρη πλειοψηφική κατεύθυνση στην ελληνική κοινωνία, να παραμείνουμε μέλος της Ευρωζώνης και να τηρήσουμε τις υποχρεώσεις μας, τα ξέχασαν όλα και αρκέστηκαν στον κύριο στόχο τους. Να απαξιώσουν τον Παπανδρέου, σε συνάρτηση με όλους τους ανυπόμονους εντός ΠΑΣΟΚ, που θεώρησαν ότι ήρθε η ιστορική τους στιγμή. Από την ατζέντα εξαφανίστηκαν οι εκλογές, οι άλλες πολιτικές, οι διαμαρτυρίες των καστών και των συντεχνιών, είπαν ναι στον προϋπολογισμό και την περιοριστική πολιτική, αντιπολιτεύονται συμπολιτευόμενοι τον εαυτό τους. Έστω κι έτσι η χώρα απέκτησε την προϋπόθεση της συναίνεσης που ήταν αναγκαία και απαιτητή από την Ευρώπη.
Εκτιμάτε ότι η παρούσα κυβέρνηση, μπορεί να υλοποιήσει τη συμφωνία και ότι αυτή, μπορεί πράγματι να βγάλει τη χώρα από το οικονομικό αδιέξοδο;
Υπό προϋποθέσεις ναι. Και εννοώ αν σταματήσουν οι μεν να ψάχνουν την επόμενη μέρα, οι δε να προσπαθούν να κυβερνήσουν χωρίς κυβερνητική συλλογική ευθύνη και οι τρίτοι απλά να χαίρονται επειδή έγιναν ανέλπιστα υπουργοί. Οφείλουμε να λειτουργήσουμε στο ερμαφρόδιτο αυτό περιβάλλον που δημιουργήθηκε χωρίς πολυτελείς σκέψεις. Υπήρξα ανέκαθεν πολέμιος του μοντέλου του επαγγελματία πολιτικού. Δυστυχώς όμως σήμερα οφείλουμε να λειτουργήσουμε ψυχρά, χωρίς συναισθηματισμούς και βρίσκοντας την ελάχιστη κοινή βάση που μας ενώνει και η οποία είναι η αποφυγή της πτώχευσης της χώρας και η έξοδός της από τη ζώνη του ευρώ.
Η συναίνεση της ΝΔ για τη συμμετοχή της στην τρικοματική κυβέρνηση, επετεύχθη και μέσω της δέσμευσης ότι η κυβέρνηση πρέπει να είναι μεταβατική και να πραγματοποιηθούν εκλογές στις 19 Φεβρουαρίου. Εσείς πότε θεωρείτε ότι θα πρέπει να τηρηθεί με "θρησκευτική" ευλάβεια η προκαθορισθείσα ημερομηνία εκλογών ή να δοθεί μεγαλύτερος χρόνος στην παρούσα κυβέρνηση να υλοποιήσει και άλλα μέτρα που θεωρούνται "σκληρά";
Η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να τηρηθεί με θρησκευτική ευλάβεια η αποφυγή της περίπτωσης εξόδου της χώρας από τη ζώνη του ευρώ και ότι αυτό μπορεί να το εγγυηθεί, έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα, πλέον, μόνο μια κυβέρνηση Παπαδήμου.
Ανεξαρτήτως του χρόνου που θα γίνουν οι εκλογές. Το ΠΑΣΟΚ το οποίο καταγράφει ιστορικά χαμηλά δημοσκοπικά ποσοστά, με ποιον θα πρέπει να κατέβει ως επικεφαλής; Ρωτώ αυτό, διότι είναι έντονη η διαδοχολογία στο Κίνημα και πέραν αυτού, έχει εκφραστεί και επισήμως η επιθυμία του κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη να δρομολογηθούν οι εξελίξεις για την εκλογή νέου προέδρου στο ΠΑΣΟΚ , ενώ ανεπισήμως, αλλά εμφανέστατα και άλλοι δηλώνουν ότι θα πάρουν θέση στην κούρσα της διαδοχής. Κατά την άποψή σας, πρέπει να ανοίξει η διαδικασία διαδοχής στο ΠΑΣΟΚ;
Το ερώτημα είναι ποιο, πόσο μεγάλο και δυνατό και τι είδους ΠΑΣΟΚ θα είναι αυτό που φιλοδοξεί να ηγηθεί ο οποιοσδήποτε. Ιστορική προσφορά του ΠΑΣΟΚ είναι ότι με την ίδρυση και την πορεία του από το ’74 μέχρι σήμερα, συγκρότησε στην Ελλάδα τον χώρο της κεντροαριστεράς. Το ερώτημα είναι εάν μπορεί με τα σημερινά χαρακτηριστικά του να εκφράσει τον χώρο αυτό, ως πλειοψηφική τάση στην κοινωνία. Η γνώμη μου είναι πως δεν μπορεί, αν δεν προτάξει το ίδιο το ΠΑΣΟΚ την ανασυγκρότηση του χώρου αυτού. Χωρίς ηγεμονικές τάσεις και οργανωτίστικα και μηχανιστικά χαρακτηριστικά. Χωρίς εκλογικές σκοπιμότητες και επικοινωνιακά κόλπα. Τότε ναι έχουμε ελπίδες να πετύχουμε και πάλι κάτι σημαντικό. Το ποιος θα ηγηθεί στο τέλος αυτής της προσπάθειας προκειμένου να διεκδικήσει την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού, είναι κάτι που θα προκύψει από την πολιτική διεργασία της ανασύνθεσης και του διαλόγου. Χωρίς προσωπικά και οπαδικά χαρακτηριστικά. Όταν υπάρχει η ουσία της πολιτικής δεν θα τραυματιστούμε ακόμη και όταν φτάσουμε να επιλέξουμε τα πρόσωπα.
Κάνοντας απολογισμό της δίχρονης παραμονής στην εξουσία, ποιά πιστεύετε ότι ήταν τα λάθη και οι παραλείψεις της κυβέρνησης και οδηγήθηκε η χώρα στην κυβέρνηση Παπαδήμου;
Η κυβέρνηση Παπαδήμου δεν είναι το αρνητικό αποτέλεσμα των επιλογών των κυβερνήσεων Παπανδρέου. Είναι η κυβέρνηση που καλείται να εκφράσει τη συναίνεση του πολιτικού κόσμου και του ελληνικού λαού για την εφαρμογή των κεκτημένων που δημιούργησαν οι κυβερνήσεις Παπανδρέου. Κεκτημένα που συνίστανται στην μη πτώχευση της χώρας το 2010. Στη δημιουργία του μηχανισμού στήριξης για την Ελλάδα την Ιρλανδία και την Πορτογαλία. Στη δημιουργία του μόνιμου μηχανισμού στήριξης στην Ευρωζώνη, στη συμφωνία του Μαρτίου του 2011 που ελάφρυνε από τις επαχθείς υποχρεώσεις της χώρας μας σε επιτόκιο δανεισμού και χρόνο αποπληρωμής, στη συμφωνία του Ιουλίου του 2011 και στην φυσική εξέλιξη αυτής, στη συμφωνία του Οκτωβρίου 2011, που αποτελεί τεράστια εθνική συνεισφορά. Στην εσωτερική διαχείριση μπορούμε να μετρήσουμε πολλά λάθη. Κυρίως την έλλειψη ριζοσπαστικού πνεύματος και αποφασιστικότητας σε όλα όσα προσπαθούσαν να μας πείσουν «ειδικοί» και «έμπειροι» ότι δεν γίνονται. Μπορούμε να μετρήσουμε πολύ περισσότερα επιτεύγματα που είναι ζητούμενα δεκαετιών για τη χώρα. Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι σύντομα θα αποκατασταθεί στη συλλογική συνείδηση ο μεγάλος αγώνας που κάναμε.